Ariton logo felirat fehér

Tolatóradar, parkradar

Divider

A tolató- és parkradarok jelentős mértékben megkönnyítik a manőverezést például teremgarázsokban, zsúfolt parkolókban és egyéb szűk helyeken. A tolatóradar azon túl, hogy hátramenetkor jelzi a már ott parkoló autótól lévő távolságot, figyelmeztet a gépjárművünk mögött lévő, esetleg nem is látható akadályokra és élőlényekre. Ezen előnyöket felismerve az Európai Unió 2021-től csak úgy ad ki új gépjármű típusengedélyt, ha az autó gyárilag hátsó tolatóradarral (vagy tolatókamerával) van felszerelve. 

Cégünk ezt a hasznos kiegészítőt a gyárival megegyező funkcionalitásban és minőségben, ám kedvezőbb áron kínálja két európai cég, a Valeo és Meta System kínálatából. Mindkét típus matt fekete színű érzékelői igény esetén az autó színére fényezhetők. 

Hátsó tolatóradar működése 
A szakszerűen beszerelt hátsó tolatóradar automatikusan bekapcsol, amint a vezető hátrameneti fokozatba vált. Egy gyors önellenőrzést végezve a központi egység először megbizonyosodik összes érzékelőjének megfelelő működéséről, és ha mindent rendben talál, akkor azt egy hangjelzéssel nyugtázza a vezető számára. Sérült érzékelő vagy egyéb hiba esetén figyelmeztető hangjelzést követően azonnal kikapcsol, nehogy a bizonytalan működésével félrevezesse a használót. 
A szélsőséges időjárási viszonyokat is jól tűrő szenzorok a gépkocsi hátsó lökhárítójába vannak süllyesztve, amelyek működéskor az ultrahang-frekvencia tartományába eső ártalmatlan hullámokat bocsátanak ki, majd a visszaverődésről állapítják meg az akadály gépjárművünktől való távolságát. A berendezés az akadály felé közeledve először 1.5 méteres távolságban szaggatott csipogást ad ki az utastérbe rejtve beszerelt kis méretű hangszóróból, majd a távolság fokozatos csökkenésével a csipogások száma növekszik, míg kb. 35 centiméteres távolságnál folyamatos sípolásra vált. A tolatóradarok a 30-35 centiméternél közelebb lévő akadály pontos távolságát a technológiai korlátok miatt már nem képesek mérni A tolatóradar automatikusan kikapcsol, amint kiveszik a váltókart hátrameneti fokozatból. 

Meta_ActivePark_parkradar

A két rendszer közötti különbség: a Valeo tolatóradar 23 mm-es érzékelői peremes kialakításukból adódóan kis mértékben, kb. 2 mm-re kiemelkednek a lökhárító síkjából. A Meta ActivePark rendszere ezzel szemben teljesen süllyesztett és jelentősen kisebb méretű (17 mm) szenzorokat használ, így megjelenése esztétikusabb, gyakorlatilag a gyárival megegyező. Ez nem is véletlen, mivel a Meta System autóipari beszállító, nem egy márkának ők gyártják az eredeti tolatóradart is. Fontos különbség még, hogy a Meta ActivePark típus az adott autóra, egyedi igényre szabható a fizikai korlátjai között: számítógépes program segítségével külön-külön beállítható az érzékelők észlelési távolsága és az utolsó, úgynevezett stop-zóna mérete is. Például megoldható, hogy a két középső érzékelő már 150 cm-nél jelezzen, míg a két szélső csak 100 cm-re az akadálytól kezdjen el csipogni, és mondjuk ne 40 cm-nél váltson folyamatos sípolásra, hanem csak 30 cm esetén. 

Első parkradar működése 
Alapkiépítésben az első lökhárítóba szerelt parkradar rendszer az alábbi esetekben kapcsol be, és ad információt a gépjármű előtti akadályokról: 

  • Gépjármű beindítása után kb. 10 másodperc időtartamra. 
  • Hátrameneti fokozatban folyamatosan. 
  • Hátrameneti fokozatból kivéve a váltókart még kb. 10 mp. időtartamra. 
  • Opcionális nyomógomb megnyomásakor kb. 10 mp. Időtartamra. 
Valeo_parkradar

Mint látható, az utólagos első parkradarok önmagukban nem képesek arra, hogy a gyári rendszerekhez hasonlóan a gépjármű sebességétől függően automatikusan bekapcsoljanak, amint lelassít a gépjármű 5-10km/h sebességre, és ismét kikapcsoljanak maguktól, amint az autó újra felgyorsít. Ennek az az oka, hogy egyrészt minden gépjárműnek más az analóg sebességjele, amely jelhez ráadásul az esetek többségében nagyon munkaigényes hozzáférni. Másrészt a CAN-Bus rendszer vonatkozó adatfolyam része szintén autótípusonként változó és a tolatóradarok analóg bemenete számára nem is értelmezhető a digitális információ. Szerencsére az igényt felismerve gyártanak olyan digitális-analóg interfészeket, amelyek képesek értelmezni az adott autótípus CANBus információit és lefordítják az első parkradar számára is értelmezhető analóg jellé. Igény esetén tehát meg tudjuk oldani utólagos első parkradar beszerelése esetén is, hogy a gépjármű sebességének függvényében automatikusan kapcsoljon be és ki.